Satu-Suhonen-lean-kehittäminen2

Kuulostaa yksinkertaiselta ja helpolta maalaisjärjen käyttämiseltä, mutta miksi käytännössä usein asiakkaan palvelu- tai potilaan hoitoprosessit eivät ole sujuvia tai eivät toimi? Mitä pitäisi tehdä toisin?

Alun perin Toyotalla Japanissa syntyneen johtamisfilosofian ja kulttuurin kulmakivenä on asiakasarvon kasvattaminen, resurssien viisas hyödyntäminen, jatkuva tekemisen parantaminen ja työhyvinvoinnin vaaliminen. Tänä päivänä lean on maailman levinnein johtamisfilosofia, jota sovelletaan kaikilla toimialoilla.

Lean kehittämisen menetelmiä käyttämällä voidaan sujuvoittaa asiakas- ja työprosesseja poistamalla viiveitä, vähentämällä vaihtelua ja tasaamalla työnkuormitusta. Organisaatiot, joissa lean-johtaminen ja palvelukulttuuri ovat voimissaan, ovat onnistuneet kasvattamaan kilpailukykyään ja hyödyntämään mm. veroeuroja fiksusti. Näissä organisaatioissa työntekijät kokevat olevansa arvostettuja ja heidän osaamisensa kehittämiseen panostetaan jatkuvasti.

KOKEMUS

Olen työskennellyt Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä (VSSHP) Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ja sairaanhoidollisten palveluiden liikelaitoksessa (Tyks-Sapa) lähes 10 vuoden ajan erilaisissa lean-kehittämisen projekteissa. Kokemusta kehittämistyöstä on niin leikkaussali-, poliklinikka- kuin vuodeosastoympäristöstä sekä sairaanhoidollisten tukipalveluiden (esim. kuvantaminen, laboratorio) ja myös kolmannen sektorin toimijoiden prosessien sujuvoittamisesta. Projektien tuloksena olemme kokeneet onnistumisen iloa ja jatkuvaa oppimista (ks lisää alla Mediassa).

KOULUTUKSET

Lean-teorian ja simulaatioharjoituskoulutuksiini on osallistunut Tyksissä yli 1000 ihmistä. VSSHP:n lisäksi olen kouluttanut henkilöstöä muissa sairaanhoitopiireissä, terveyskeskuksissa, kaupunkiorganisaatioissa, kolmannella sektorilla ja ollut koulutusorganisaatioiden puhujana. Erityisen havainnollistavaksi lean-ajattelun oivaltamisessa olen kokenut Toyota Kata-simulaatioharjoituksen (päivystys-legopeli), jonka olen vetänyt n. 150 kertaa. Peli jaksaa kerta toisensa jälkeen innostaa, sillä jokaisesta pelikerrasta ja pelaajilta opin itsekin uutta.

Lean-filosofia on kokonaisvaltainen tartunta. Ajattelu on sisäistynyt kaikkeen työskentelyyni ja hyödynnän sitä myös työnohjaus- ja prosessikonsultaatiotyöskentelyssä.

Olen Suomen Lean-yhdistyksen jäsen.

MEDIASSA

Talouselämä-lehti 12/2016: pääkirjoitus sivu 3, Vauhtia peliin sivut 28-31 ja Pelin henki sivu 66

http://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/julkaisut/Documents/Hospitaali-2016-2.pdf sivut 18-19

http://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/julkaisut/Documents/Lasaretti-2015-2.pdf sivu 27

http://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/julkaisut/Documents/Hospitaali-2014-5.pdf sivu 2

http://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/julkaisut/Documents/Lasaretti-2014-2.pdf sivu 12

Blogi VSSHP: Pitäisikö potilaan palvelukokemusta kehittää?

PUHEENVUOROT, KOULUTUKSET JA TILAISUUDET

Lean Leikkaussali, Professio, Espoo 21.-22.5.2019, 27.-28.11.2019

Terveydenhuollon Lean johtamisen workshop: kulttuurimuutos lean johtamisen avulla-teoria & Toyota Kata simulaatioharjoitus, Professio, Espoo 13.2. ja 28.11.2018

Terveydenhuollon lean-johtaminen – Kuinka saada ideat muutoksena käytäntöön?, Medicongress, Professio, Oulu 26.9.2018

How Patient Flow of Trauma Operations Was Improved, Kaizen Quartely Meeting, Elisa Oyj, Helsinki 20.3.2018

Traumaleikkauspotilaan prosessin sujuvoittaminen, Kpedu Lean-seminaari, Keski-Pohjanmaan ammattiopisto, Kokkola 31.1.2018

http://media.limetv.fi/node/681

Lean terveydenhuollossa ja palvelualoilla; Toyota Kata-simulaatioharjoituskoulutus, Suomen Lean yhdistys, Helsinki 9.2.2017

Traumapotilaan prosessin sujuvoittaminen, Lean Management – seminaari, Suomen Lean yhdistys, Helsinki 7.9.2016

Lean & Hoitoprosessit – näistä koostuu toimiva palapeli! Case: VSSHP, Lean & Terveydenhuolto 2015, Professio 23.9.2015

Terveys & talouspäivät, Turku 2014, pääohjelmavastaava