PROSESSIKONSULTAATIO ORGANISAATION KEHITTÄMISEN TUKENA
Prosessikonsultoinnilla kehitetään yhdessä johdon ja henkilöstön kanssa organisaation työ- ja johtamisprosesseja tavoitteena parantaa työn tuottavuuden edellytyksiä. Prosessikonsultti auttaa johtoa määrittelemään organisaation tilaa ja kehittämistarpeita, luomaan kehittämissuunnitelmia ja toteuttamaan niitä.
Prosessikonsultointi ja työnohjaus täydentävät toisiaan. Prosessikonsultin perustaidot, kuten dialogi-, kuuntelu ja ryhmänohjaustaidot, oppimista tuottavan toiminnan ylläpito, kokonaisuuksien hahmottaminen, ovat pitkälti samat kuin työnohjaajalla.
Usein työyhteisön/organisaation kehittäminen voi käynnistyä prosessikonsultaatio-osuudella, johon sisältyvät henkilöstön haastattelut ja systemaattinen organisaation tilan ”läpivalaisu”, jolloin konsultti ja johto yhdessä analysoivat mm. organisaation tavoitteisiin, asiakasrajapintaan, rakenteeseen, prosesseihin, osaamiseen, kulttuuriin, kehittämiseen, johtajuuteen ja/tai sidosryhmäsuhteisiin liittyviä asioita.
Kehittämispäällikön työtehtävän ja työnohjaajan roolista käsin minulla on kokemusta erityisesti organisaation ja johtamisen kehittämisestä sairaalaympäristössä, mutta myös muilla kunnan ja valtion toimialoilla.
MEDIASSA
PUHEENVUOROT
Tulevaisuuden sairaala – uusi johtaminen. Case: T-Pro-hanke. Miksi, mitä ja miten organisaatiorakennetta ja johtamisjärjestelmää on muutettava prosessiajattelua soveltamalla? Johtajakoulu Terveys & SOS 2011, Professio 25.8.2011