PROSESSIKONSULTAATIO ORGANISAATION KEHITTÄMISEN TUKENA
Prosessikonsultoinnilla kehitetään yhdessä johdon ja henkilöstön kanssa organisaation työ- ja johtamisprosesseja tavoitteena parantaa työn tuottavuuden edellytyksiä. Prosessikonsultti auttaa johtoa määrittelemään organisaation tilaa ja kehittämistarpeita, luomaan kehittämissuunnitelmia ja toteuttamaan niitä.

Prosessikonsultointi ja työnohjaus täydentävät toisiaan. Prosessikonsultin perustaidot, kuten dialogi-, kuuntelu ja ryhmänohjaustaidot, oppimista tuottavan toiminnan ylläpito, kokonaisuuksien hahmottaminen, ovat pitkälti samat kuin työnohjaajalla.
Usein työyhteisön/organisaation kehittäminen voi käynnistyä prosessikonsultaatio-osuudella, johon sisältyvät henkilöstön haastattelut ja systemaattinen organisaation tilan ”läpivalaisu”, jolloin konsultti ja johto yhdessä analysoivat mm. organisaation tavoitteisiin, asiakasrajapintaan, rakenteeseen, prosesseihin, osaamiseen, kulttuuriin, kehittämiseen, johtajuuteen ja/tai sidosryhmäsuhteisiin liittyviä asioita.
Kehittämispäällikön työtehtävän ja työnohjaajan roolista käsin minulla on kokemusta erityisesti organisaation ja johtamisen kehittämisestä sairaalaympäristössä, mutta myös muilla kunnan ja valtion toimialoilla sekä yksityissektorilla.
MEDIASSA
PUHEENVUOROT
Tulevaisuuden sairaala – uusi johtaminen. Case: T-Pro-hanke. Miksi, mitä ja miten organisaatiorakennetta ja johtamisjärjestelmää on muutettava prosessiajattelua soveltamalla? Johtajakoulu Terveys & SOS 2011, Professio 25.8.2011